Concorso d’Eleganza Villa d’Este je unikátní přehlídkou nejkrásnějších automobilů prezentujících se v překrásném prostředí historické vily Erba. Rekreační vila byla postavena v 19 století na popud pana Luigi Erba, bratra zakladatele první italské farmaceutické společnosti Carlo Erba. Villa Erba byla postavena jako protipól nedaleko stojící renesanční vily d’Este. Zatímco Villa d’Este slouží jako luxusní 5 hvězdičkový hotel, tak Villa Erba byla předělána na kongresové centrum, které vzniklo v přiléhajícím parku na břehu jezera Como. Vystavovatelé tak mají jedinečnou možnost provázat historickou část vily s moderním kongresovým centrem. Možná právě proto se v posledních letech prezentují automobilky své nejnovější koncepty. Historie exkluzivního veteránského srazu Concorso d’Eleganza Villa d’Este sahá hluboko do předválečných let, kdy se v roce 1929 sjeli poprvé do zámeckého parku hotelu Villa d’Este majitelé a výrobci exkluzivních automobilů a karoserií, aby se pochlubili svými nejnovějšími výtvory a zároveň se utkali se o trofej Coppa d’Oro (Zlatý pohár). Na tradici, která byla po druhé světové válce na dlouhé desítky let přerušena, navázali místní až v roce 1995 a skutečný návrat mezi nejprestižnější automobilové akce zajistil o čtyři roky později vstup akce pod křídla BMW. Postupně se podstatná část prezentace přesunula od vily d’Este k vile Erba. Díky zázemí moderního kongresového centra, lze uspořádat prestižní přehlídku veteránů společně s nejnovějšími koncepty. Jen díky automobilce BMW je současná vysoká úroveň akce tam kde je a vrací se na úroveň předválečné prestiže. Soutěží se v několika kategoriích, počet vybraných soutěžních automobilů nepřevyšuje většinou 50 vozů. Letos před odbornou porotu tvořící osobnosti automobilového světa převážně z oblasti designu předstoupilo 52 automobilů. Amerika má Pebble Beach Concours a Evropa Concorso d’Eleganza Villa d’Este, na těchto místech se každoročně ukáže to nejlepší ze soukromých a firemních sbírek. Prim tu hrají převážně elegantní či supersportovní veteráni ale i letos se ukázalo pár horkých novinek, které nám ukazují možnou budoucnost.

Klasika nad klasikou BMW a jejich koncepty. Letošní BMW 2002 Hommage jako pocta k původní přeplňované 2002. Technicky vychází z nové M2, karoserie je dílem designerů z Mnichova.  BMW 2002 Hommage je díky status konceptu v agresivitě nad čímkoliv produkčním z garáží BMW a je to dobře protože právě zde je proto prostor.

Součástí představení bylo i vystavení předchozích konceptů určených pro tuto exhibici. Bok po boku tak stáli předchozí koncepty BMW Hommage a Vám se pak vkrádá na mysl, že jsou to neskutečně krásné vozy u kterých je škoda jejich zavření do archivu.

Karosárna Zagato přivezla společné dítě s Aston Martin v podobě dvanáctiválcového Aston Martin Vanquish Zagato Concept. Rolls-Royce edici Zenith Collection pro 50 svých nejvěrnějších zákazníků. Bugatti vyndalo ze skladu svůj koncept Bugatti GT Vision.

Ze sbírek soukromých majitelů zaujala nejvíce nově restaurovaná Lamborghini Miura SV z roku 1971. Sklady BMW opustila na chvíli i jihoafrická „M3“ E30 nesoucí označení 333i, která vznikla v pouhých 250 kusech právě pro Jihoafrickou republiku. Cenu pro nejlepší vůz si odneslo Maserati A6 GCS Berlinetta od Pininfariny z roku 1954. Červené kupé s šestiválcovým dvoulitrovým motorem z formule 3 vyhrálo v celkovém hlasování poroty. Bentley S2 Continental Fastback Coupé postavené v roce 1960 v karosárně H. J. Mulliner bylo podle poroty nejcitlivěji restaurováno. Bugatti 57 SC Atalante z roku 1937 za automobilovou ikonu přehlídky. Vůz vzbuzující svou karoserii nejvíce emocí byl zvolen koncept Lamborghini Athon z roku 1980.

Majitel Alfa Romeo Giulietta SZ se rozhodl o netradiční způsob renovace, kdy polovinu vozu nechal v původním nezrenovovaném stavu a půlku zrenovoval. Tento nápad mu přinesl ocenění pro nejlépe zrenovované vozidlo. Volili i návštěvníci, kteří vybrali jako nejlepšího účastníka Lancii Astura z roku 1933, další vítězné ocenění od návštěvníků získal již zmiňované Lamborghini Miura SV z roku 1971, které bylo nedávno restaurováno přímo automobilkou do původní podoby.

Nejhezčím konceptem byl zvolen Disco Volante Spyder z dílny karosárny Touring. Není podstatné, kdo byl letošním vítězem. Vítězem byli všichni, kdo se účastnili a kdo si přišli tyto unikáty prohlédnout. Vzdálenost 800 km z Prahy k jezeru Como jistě kvůli této akci stojí za to překonat.

O cestě s BMW X6, pocitech z letošního Concorso d’Eleganza Villa d’Este a další fotografie z víkendu naleznete v samostatném článku.

Za pozvání na akci děkujeme BMW Česká republika