Editor's Rating

Hodnocení ProDriver CZ

9
Jízdní vlastnosti
5
Exkluzivita
7
ProDriver Index
7
WOW efekt

Je tomu rok co byl v Ženevě představen veřejnosti nejmenší počin
britské automobilky model Rolls Royce Wraith a my jsme se s ním mohli
krátce svézt minulý víkend.

Auto mělo získat prodejní pozice na trhu luxusních kupé nad
konkurenčním Bentley Continental GT ke kterému letos mu přibyl i další
konkurent od Mercedesu v podobě MB S Coupe.

Jak už jsme řekli Wraith je sice nejmenší model od britské RR, ale s
rozměry 5269x1947x1507 mm je stále největší luxusní kupé na trhu a v
porovnání s nový MB S Coupe má náskok téměř 24 cm na délku což už je
slušná dávka navíc pro nohy v zadní části a Bentley Continental hraje
s rozměry 4810 mm na délku doslova druhé housle.

Určitě budete semnou souhlasit, že u jakéhokoliv RR není v první řadě
zájem o to být nejrychlejší a nejsportovnější, ale v první řadě se
řeší hlavně komfort jízdy pro pasažéry, možnosti individualizace vozu
pro majitele a ruční kvalita výroby vozu. Přes toto všechno
automobilka RR odjakživa proslulá svými motory, které vyrábí nejen pro
automobily, nezapomněla dát do svého nejmenšího modelu Wraith i
vskutku královské motorové srdce a pod kapotu mu schovala motor V12 o
obsahu 6,6l, dodávající 624 koní a síly 800 Nm na zadní kola. Wraith
se díky tomu  přes svou velkou hmotnost blížící se téměř k třem
tunám(přesná celková hmotnost modelu Wraith je 2810kg) dostane z 0-100
za 4,6s, ale jak říkám spíše než tento údaj bude budoucí majitele bude
spíše zajímat zda i v tomto modelu nalezenou hvězdnou oblohu nebo zda
si můžete do kufru zakoupit speciální piknikový koš od RR za cenu
několika obyčejných hatchbacků a ano i zde je hvězdná obloha s
možností individualizace a i zde je možnost si objednat milionový
piknikový koš.

V porovnání s ostatními modely od RR je toto spíše baby RR, možná
můžeme říct že to ani není klasický RR dokud, ale jen do té doby než
vůz neotevřeme dveřmi otvírající se proti směru jízdy, usedneme do
sedaček připomínající spíše neskutečně pohodlné křeslo v obýváku a
zavřeme za sebou dveře ne rukou, ale tlačítkem vedle kapličky s
budíky. V tu chvíli na Vás dýchne luxus a komfort, perfektní materiály
a pokud si budete přát tak i již zmiňovaná  hvězdná obloha nad vaší
hlavou. V porovnání s Bentley Continental zda nejste tak vtaženi a
obestoupeni palubní deskou, středovým panelem a dveřmi, máte pocit
prostoru, vzdušnosti auto se Vás nesnaží vtáhnout do sebe, ale
postarat se o Vaši naprostou pohodu. Ať se dotknete v autě čehokoliv,
tak z toho sála pocit kvality, nic není odfláknuté, ať jsou to roletky
přihrádek či retro ovládání výdechů klimatizace ve stylu letadel.
Žádné měkčené plasty, nic není nakřivo, vše je pečlivě změřeno a
umístěno na svém místě. Zdá se, že ruční výroba a téměř neomezený
rozpočet (základní cena modelu je

281 880 eur což je při aktuálním kurzu cca 7 750 000,-Kč)  mají něco do sebe.

Anglická ušlechtilost s německou precizností, kterou RR získal díky
spojení s automobilkou BMW, dělá z vozu  RR skutečně precizní vůz po
všech stránkách ať už začneme u zpracování a použitých materiálů
interiéru a skončíme u pohonné jednotky V12 dávající vozu nesmírnou
sílu. RR využívá díky partnerství s BMW technologické produkty
používané primárně pro mateřskou automobilku jako je například
navigace CIC

(Car Infotainment Computer), kterou využívají aktuální modely BMW,
head up displey nebo i například i obal pro třetí klíček od vozu.
Automobil využívá bez klíčový systém startování vozu, takže můžete
klíček nechat v klidu v kapse a vychutnat si nastartování
dvánáctiválcového motoru přes tlačítko start umístěné na pravé straně
palubní desky od volantu, problém je ale v tom že si nic nevychutnáte,
respektivě zde to není cílem protože po nastartování nic neslyšíte ani
necítíte pouze takové decentní zachvění a pak už jen ticho, uvnitř
vozu necítí při popojíždění téměř nic ani chod motoru ani to, že
jedete to ticho je až morbidní máte pocit že Vás tlačí při rozjezdu
permoníci místo dvanáctiválcového motoru s 620 koňmi pod kapotou.
Odhlučení a odvedení zvuku a vibrací je na tak dokonalé úrovni, že při
zařazení možnosti Drive na automatické převodovce uděláte více hluku
tím, že stisknete páku pod volantem k sobě a směrem nahoru zařadíte
Drive, žádné cuknutí, žádné cvaknutí prostě ticho… při normálním
rozjedu a do rychlosti 40-50 km v hodině nevnímáte vůbec nic, auto
jede a necítíte téměř nic jen takové posouvání, auto je odhlučněné a
komfortní na nejvyšší úrovni, cítíte se jako v bavlnce. Při samotné
jízdě cítíte sílu motoru pouze při přidání plynu, kdy cítíte lehký
zátah, který ovšem v případě Wraithu znamená zátah 620 koní, které
jsou díky tomu jak je vůz postaven téměř potlačeny pro vnímání, ale
nejsou potlačený pro využívání jejich sil, kdy jejich sílu pocítíte
při  protočení zadních kol nebo při podívání se na tachometr a
zjistíte jako rychlostí ve skutečnosti jedete. Wraith  je vybavený
převodovkou SAT(Satellite Aided Transmission) , která je díky GPS
souřadnicím a mapovým podkladům schopna zařadit dopředu nejlepší
převodový stupeň podle aktuální polohy vozu na silnici a zabránit tak
zbytečným přeřazováním. Bohužel Vás zklamu, nevěděl jsem, že je vůz
tímto systémem vybaven a při jízdě jsem necítil přeřazování a
nenapadlo mne se před zatáčkami podívat zda vůz přeřazoval, takže zda
tento systém funguje nepomohu popsat. K samotné jízdě mohu poznamenat
jen jednoduché slovo majestátní plavba krajinou, která se může změnit
v rychlé přesuny, kdy bez větších problémů zvládnete přejet půl Evropy
ve velmi rychlém tempu s pocitem, že jste neopustili křeslo v obýváku,
jen počítejte s tím že pravděpodobně budete stavět každých  350-400 km
protože motor si i při lehkém projíždění krajinou, kdy jsme opravdu
jen pluli po okreskách a neatakovali jsme vysoké rychlosti tak si vůz
řekl přibližně o 17l na 100km a předpokládám vzhledem k váze která je
téměř tři tun bude Wraith při vyšších dálničních rychlostech
(maximální rychlost je omezena na 250km/h) atakovat spotřebu přes 20l
na 100 km, která udělá při 83l nádrži dojezd vozu blízký  maximálně
400km. Nicméně nechci tím vůz shazovat, to vůbec ne. Auto je to
výjimečné, svým způsobem si utváří svoji vlastní třídu v podobě
luxusního kupé, které díky zpracování a poskytovanému komfortu nemá v
současné chvíli na trhu konkurenci. Rolls Royce Wraith je britský
aristokrat jak se patří, chybí mu jediná vlastnost typická pro RR,
která v coupé postrádá logiku a to je řidič, ale upřímně koho to v
tomto případě bude zajímat ?