Editor's Rating

Na svoji třídu nejlepší malé SUV coupe na trhu !

7
Jízdní vlastnosti
8
Komfort
9
Prostornost
5
Motorizace
10
Denní použitelnost

X4 přišla zatím jako nejmladší člen rodiny SAV automobilů u automobilky BMW na trh v roce 2014 a již od začátku byla negativně přijímána jak zákazníky tak novinářskou veřejností.

Je k tomu skutečně důvod?

Pokusíme se na toto odpovědět v našem testu. Nejdříve se pojďme podívat na komponenty, ze kterých je X4 postavená. Model BMW X4 vychází ze základů X3 (F25), která je na trhu od roku 2010. BMW využilo z X3 podvozkovou a motorovou část vhodně doplněnou karoserii ve stylu X6. Uvnitř najdeme klasický komfortní interiér X6 zmenšený pro potřeby X4.

Specifičnost X4 je evidentní již na první pohled. Výraznou přední část vozu charakterizuje dominantní maska chladiče ve tvaru ledvinek a velké otvory nasávání vzduchu. Ve svém segmentu je vůz jedinečný a na trhu nenajdete jiné SUV, které by spojovalo tvar karoserie vozu coupe s prvky SUV. Přehledný interiér vozu je v exkluzivních materiálech.

Nejdůležitější rozdíly mezi X4 a X3 začínají v interiéru, kdy přední sedadla jsou snížena o 20 mm a zadní dokonce o 28 mm oproti sedačkám v X3. Posazení sedaček níže muselo proběhnout kvůli snížení světlé výšky vozu o 36 mm vůči X3 a zároveň X4 povyrostla o 14 mm do délky. Všechny tyto změny hrají důležitou roli při vnímání vozu jako celku. Nižším posazením předních sedaček odstranila automobilka pocit SUV posezu a díky tomu se cítíte více v coupe než v SUV. Zadní sedačky změnou nižšího uložení a zvolením jiného typu sedaček získala X4 pro své pasažéry na daný rozměr vozu extrémní prostor a komfort na zadních sedadlech.

Místo lavicových zadních sedaček jsou vzadu sedačky křeslová, která jsou hlubší a o to více jsou pohodlná pro pasažéry. Tímto získala X4 oproti ostatním vozům jako je Q5, X3 i přes svažující záď karoserie obrovský životní prostor na zadních sedadlech. Zadní sedadla nabízí neskutečně životní prostoru, který je doplněný úžasným komfortem, ze kterého Vás nebudou bolet záda ani po delší jízdě. Na předních sedadlech najdeme klasický interiér známy z většího modelu X6. Nechybí nic na co jste z modelů SAV značky BMW zvyklý.

V základu dostanete sportovní kožený volant. Umístění přístrojové desky a velký displej zajišťují, že se řidičcítí v hlavním centru dění. Zadní sedadla jsou na první pohled určena pouze pro dvě osoby a na druhý pohled tomu tak i zůstane, přestože je vůz uváděn jako pětimístný tak sedět vzadu uprostřed nebude žádná výhra, kvůli hlubšímu posezu krajních sedadel.

Konfigurovatelnost barev interiéru umožnuje vyladit interiér stejně jako například v našem testovaném voze ve variantě z bílé kůže a výrazným červeným kontrastním prošíváním. X4 splňuje nejvyšší nároky, které požadujeme z vyšších řadSUV. Dvou zónová samočinná klimatizace zajistí komfort a dvoubarevné ambientní osvětlení interiéru umožní nastavení osvětlení interiérů podle vkusu každého řidiče. Nastavení osvětlení interiéru bylo možné díky světelnému paketu, který tuto možnost obsahuje nad rámec osvětlení při výstupu z vozu, osvětlení klik dveří, osvětlení prostoru pro nohy u řidiče i spolujezdce na předním sedadle nebo čtecích lampiček. Navzdory profilu vozu ve stylu coupé je BMW X4 uvnitř prostorné a prakticky řešené. Dostatek místa pro téměř všechny cestující zaručuje příjemný pocit z komfortního prostředí. V základní výbavě dodávaná sklopná opěradla zadních sedadel v poměru 40 : 20 : 40 a zavazadlový prostor, který lze z 500 litrů rozšířit až na maximálních 1400 litrů. Kryt zavazadlového prostoru, stejně jako volitelný úložný paket obsahující síťky, kolejnice pro odkládání věcí. Kufr X4 sám o sobě je velké plus – bez větších problémů do auta dostanete kočárek s korbičkou nebo golfový bag.

Při sklopených sedadlech nebude mít ani problém pro odvezení 19″ pneumatik pro případnou výměnu v pneuservisu. Naše testovaná  X4 měla v sobě čtyřválcový motor o obsahu 1 997 cm3 označovaný v modelové řadě X4 jako xDrive28i. Zážehových motor BMW TwinPower Turbo s výkonem 180kW(245k) je dostatečně výkonný pro velikost X4, ale zároveň dost žíznivý. Bohužel se nám nepodařilo za celou dobu dostat na papírové hodnoty 7,4l na 100km v kombinovaném provozu a byli jsme rádi za hodnotu 10,5 litru. V dálničním tempomatovém 160km/h režimu počítejte mezi 12l až 13l benzínu na 100km v případě nízkého provozu. Předností benzínového motoru jeho kultivovanost a téměř neslyšitelnost v interiéru. K posádce se nepřenáší žádné vibrace a hluk takže až zas tolik nevadí nenáviděná funkce auto start stop, která díky kultivovanosti motoru nezpůsobuje při opětovných startech otřesy celého vozu. Samočinná 8stupňová převodovka Steptronic a její odstupňovánírychlostních stupňů umožňuje optimální přenos výkonu jak při nízkých tak vysokých rychlostech díky čemuž jste schopni využít výkon vozu již od nízkých otáček. Vedle ovladače automatické převodovky naleznete přepínač jízdních režimů od Sportu plus po ECO Pro . V prvním případě se ovládání, reakce plynu a nastavení převodovky výrazně přiostří a na opačné straně nastavení se reakční doba sníží k reakci lenochoda.

Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne tato X4 za 6,4s a maximální rychlost je 232km/h. BMW připravilo i M variantu v podobě BMW X4 M40i s výkonem 360 koní, ale pro každodenní použití bych volil naftovou verzi BMW X4 xDrive 30d s 258 koňmi pod kapotou.

Podvozek X4 vyniká úžasnou přilnavostí k vozovce, skvělou ovladatelností a zároveň zajištuje komfort pro cestování. Díky dynamické kontrole tlumičů Comfort, Sport,Sport+ a ECO lze přizpůsobit vůz dle aktuální potřebě řidiče. Aktivně řízené tlumiče umožňují ideálně přizpůsobit naladění vozu tak, aby vyhovovaly všem jízdním podmínkám. Kromě standardního režimu Comfort, který odfiltrovává nerovnosti na našich rozbitých silnicích, jsou k dispozici ještě další tři režimy: Sport,Sport+ a ECO Pro. V sportovních režimech jsou tlumiče nastaveny na vyšší tuhost, řízení je ztuhlejší, některé asistenční systémy jsou vypnuté. V režimu ECO je, vůz přepnut do úsporného režimu kdy šetříte palivo, ale v reálném použití nám palubní počítač stále ukazoval +- 5-8 ušetřených kilometrů. Pohon všech kol obstarává klasický bavorácký xDrive rozdělující točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60Je skutečně důvod zavrhovat X4 ? V první chvíli jsem ji zavrhoval i já, srovnával jsem s BMW a nechtěl jsem ustoupit z klasického BMW přesvědčení, ale při přímém srovnání s Q5 kterou mám doma – musím říct ANO je to na špičce své třídy. Na prvních km jsem v tom autě viděl pouze další velké SUV, které kazí image BMW. Po pár set kilometrech změníte názor – auto je ve svém segmentu na vrcholu potravního řetězce. Prostor a komfort nabízený na zadních sedadlech je neskutečný.

Náklony v zatáčkách na které velká SUV trpí, zde téměř nejsou díky nižšímu profilu karoserie ve tvaru coupe. Zavazadlový prostor, do kterého maminky složí celý kočárek, špičkový interiér z X6 dělá z X4 pro mne osobně velké překvapení.

Chtěli jste X6 ? Kupte X4 z několika praktických důvodu – parkování u nákupních centrech – X4 je menší oproti X6 a v době malých normovaných parkovacích míst krásně zaparkujete a bez problémů vystoupíte, menší težkotonážnost auta, menší provozní náklady to vše hraje do karet X4. Jediné negativum pro mne osobně je zvolená konfigurace vozu – za mne bych zvolil m-paket a naftový motor. Sám přemýšlím o tom, že dosluhující Q5 nahradím právě X4.

Technické parametry:

Fotogalerie: